Используя настоящее длительное время, можно обозначать действия, которые совершатся в будущем. В английском языке существует несколько разновидностей будущих действий. The Present Continuous Tense может обозначать два таких действия. В данном случае в русском языке существует прямые аналогии этим действиям, поэтому их будет легко понять.

  1. Запланированное действие

    Для понимания некоторых грамматических тонкостей важно помнить, что, хотя у запланированного действия процент реализации очень высокий, оно не всегда может быть совершено.

    Когда мы что-то планируем сделать, то обычно используем такую фразу - Я собираюсь …

    И в английском языке существует подобная фраза (оборот), которая существует только в длительном времени - to be going to do .

    Помните, что это грамматическая запись оборота. В речи же, to be раскладывается на am / is / are , а вместо do используется смысловой глагол.

    В предложениях могут появляться такие обстоятельства времени, как: tomorrow , next week (year, month…)…

    Утвердительное предложение

    1 2 3 4 5
    I am going to walk in the park tomorrow
    She is going to take an exam next week
    He
    It rain in a few hours
    You are going to write a test next tuesday
    We
    They

    Примечание

    Достаточно часто вместо "going " употребляется "planning ", что не изменяет смысла предложения.

    We are planning to spend our summer holidays at the seaside. = We are going to spend holidays at the seaside.
    Мы планируем провести (собираемся провести) каникулы у моря.

    Отрицательные предложения

    Отрицательные предложения образуются добавлением отрицательной частицы NOT после вспомогательного to be , как и в "чистом" настоящем длительном времени.

    I am not going to lend him any money.
    He is not going to live in the USA.
    We are not going to ask you for help.

    Общие вопросы

    1 2 3 4 5 6
    Am I going to tell the truth?
    Is she take an exam tomorrow?
    he
    it rain in a few hours?
    Are we play football at the weekend?
    you
    they

    Специальные вопросы

    Обратите внимание, что стал возможен вопрос c When, так как действие относится к будущему.

    Вопрос к подлежащему

    Вопрос к подлежащему по-прежнему задается при помощи is ; подлежащим является само вопросительное слово Who? или What?. Вопрос может задаваться как к одушевленному (who ), так и к неодушевленному подлежащему (what ).

    Who is going to solve this problem?
    What is going to happen?

    Отрицательные вопросы

    1 2 3 4 5 6
    Aren"t you going to join us?
    Isn"t he going to play football?
    Why aren"t you going to take this job?
    What isn"t she going to do in summer?
  2. Действие, намеченное на 100% реализацию

    Такое, на первый взгляд, странное название этого действия весьма четко его характеризует. Когда мы что-то планируем сделать, то говорим: "Мы собираемся". Когда мы что-то собираемся сделать, то не факт, что это у нас получится. Например, если мы собираемся поехать на юг, то это, возможно, просто наше желание; а нужной суммы на отдых у нас нет.

    Но, когда мы говорим: "Летом мы едем на юг" - то это значит, что у нас выделена необходимая сумма денег или мы на 100% уверены, что деньги будут.

    Как видите, разница между первым и вторым видом будущего действия есть.

    Для выражения второго действия, в отличие от первого, не нужно использовать дополнительные конструкции. Это все тот же Present Continuous, где действие относится к будущему при помощи контекста или обстоятельств времени, то есть лексическими средствами.

    We are playing football tomorrow.
    Завтра мы играем в футбол.

    I am flying to New York next week.
    На следующей неделе я лечу в Нью-Йорк.

    Срок реализации этого действия не ограничен днями или несколькими неделями. Это вполне может быть и год, и два, и пять. Главное - вы уверены в том, что оно наверняка свершится.

    Mark is buying a new flat next year.
    Марк в следующем году покупает новую квартиру.

Класс: 9

Оборудование урока: портрет “Битлз”, записи и тексты песен “When I’m sixty-four”, “Imagine”, карточки со словами “bound to + V, may not + V, definitely won’t + V, going to + V, probably will + V” .

Цели урока:

  • формирование умений диалогической и монологической речи;
  • знакомство с группой “Битлз”.

Планируемый результат

Личностные умения Метапредметные умения Предметные умения
- формирование положительного отношения к изучению английского языка Познавательные

Формирование умения строить устное высказывание, соблюдая нормы построения текста (логичность, связность и т.д.)

Регулятивные

Формирование умений целеполагания, планирования, контроля, оценки

Коммуникативные

Планирование учебного сотрудничества со сверстниками и управление поведением партнера

- формирование умения произвольно и выразительно строить монологическую и диалогическую контекстную речь в соответствии с нормами языка и целями коммуникации

Закрепление умения употребления различных способов выражения будущего в диалогической и монологической речи

Ход урока

I. Мотивация (самоопределение) к учебной деятельности

Учитель: Good morning. What’s future for you? (Ответы детей)

Учитель: What tenses and gr. structures do we use to express future actions? (Future Simple, Present Simple, Present Continuous, going to)

II. Актуализация и пробное учебное действие

Учитель: The British group “The Beatles” dreamed, thought and sang about the future. You’ve heard of the group, haven’t you? (Ответы детей)

You will get a text about “The Beatles”. Read the text and find necessary information about the group.

It is a very famous British rock group. It was formed by John Lennon, Paul McCartney, George Harrison and Ringo Starr. They became very popular in 1960s.

They came from Liverpool, a town in the north of England. “The Beatles” had their first hit record in 1962. They gave concerts in Germany and America where they had a great success. Soon a hysteria which newspapers called “Beatlemania” swept Britain and soon America.

After 1965 “the Beatles” worked mostly on films and albums. In the sixties they created successful records and interesting films. Their first movie was called “Hard day’s night”.

“The Beatles” changed pop and rock music forever. From their first single, “Love Me Do” in 1962, people heard something different to the usual pop music of the time.

Most of the Beatles’ songs were written by John Lennon, one of the members of the group. John Lennon was an example of honesty in his art and his life. He was a great pacifist, who fought for peace and humanity. Many of his poems and song lyrics have rightfully become anthems of realism, idealism and utopianism in equal measures.

The Beatles’ songs seemed to be more musical than others. “The Beatles” also looked nicer than anyone else. Due to “the Beatles” many more people than before began to listen to pop music.

Учитель: Fill in the table:

  • Name of the group ____________________
  • The group became popular in…___________
  • Native country and city _________________
  • Members of the group _________________
  • Music style _________________________
  • First single __________________________
  • Main ideas of their songs _______________
  • Beatlemania is…______________________

Учитель: Are you fond of the Beatles? What their famous songs do you know? What is your favourite song? Why do you like this group? (ответы детей)

Учитель: We’re going to listen to the song “When I’m 64” sung by The Beatles. While listening, choose the sentences denoting future actions/ideas.

“When I’m Sixty-Four”

When I get older losing my hair many years from now,
Will you still be sending me a valentine,
Birthday greetings, bottle of wine?
If I’d been out till quarter to three,
Would you lock the door?
When I’m sixty-four?
You’ll be older
too,
Ah, and if you say the word , I could stay with you.
I could be handy mending a fuse,
When your lights have gone.
You can knit a sweater by the fire side,
Sunday mornings go for a ride.
Doing the garden, digging the weeds,
Who could ask for more?
Will you still need me, will you still feed me,
When I’m sixty-four?
Every summer we can rent a cottage
In the Isle of Wight if it’s not too dear.
We shall scrimp and save.
Grandchildren on your knee: Vera, Chuck and Dave.
Send me a postcard, drop me a line,
Stating point of view.
Indicate precisely what you mean to say,
Yours sincerely, wasting away.
Give me your answer, fill in a form, mine for evermore.
Will you still need me, will you still feed me,
When I’m sixty-four?

(После песни учащиеся выбирают структуры, обозначающие действия в будущем.)

III. Выявление места и причины затруднения

Учитель: Have a look at the blackboard. Here you see different expressions:

  • Pass all the exams
  • Go to university
  • Travel to Australia
  • Buy a car soon
  • Get married young

Учитель: Tell me, please, what you are most likely and least likely to do in future. (Учащиеся отвечают, используя структуру “I’m most/least likely to… in future”)

Учитель: How did we denote future actions? (Ответы учащихся )

IV. Целеполагание

Учитель: Do you know what conversational formulas are? When do we use them and why? (Ответы учащихся )

Учитель: What’s the topic of our lesson today? (Learn to use conversational formulas in speech to denote future actions to talk and discuss about future).

V. Реализация построения проекта

Учитель: Look at the blackboard and put the expressions in order from the most likely to the least likely to happen in the future.

(bound to + V / going to + V / probably will + V / may not + V / definitely won’t + V)

Учитель: Open your SBs. p. 53 ex.7.

Here is a dialogue.

Meg 1 ____________ you’ll live when you’re older?

Rick I think 2 ______________ live by the sea, but I may change my mind. What about you?

Meg Well, I 3 _____________ live in a big city. I think 4 ___________ build a house in the mountains.

Rick But I know you. You 5 _________________get board in the mountains. 6 ______________ do a lot of traveling?

Meg I 7 ______________going to travel. I want to see every continent.

Учитель: Think where you could put these phrases. (Учащиеся анализируют содержание диалога и подставляют разговорные клише в диалог).

Now listen, check your guesses and fill in the gaps.

  1. Where do you think
  2. I’m probably going to
  3. definitely won’t
  4. I’m going to
  5. ‘re bound to
  6. Do you think you’ll
  7. ‘m definitely)

Учитель: Let’s check your guesses. (Проверка результатов аудирования в классе)

VI. Первичное закрепление с комментариями в речи

Учитель: Now make your own dialogue using this model. But you should change it a bit. (Ответы детей)

VII. Самостоятельная работа с взаимопроверкой по эталону

Учитель: Right now join in pairs and use the phrases while describing pictures: ex.8 p. 53. (Учащиеся составляют предложения по картине с использованием разговорных клише)

VIII. Включение в систему знаний

Учитель: Describe picture №1. (Один учащийся описывает картину с использованием разговорных клише)

Учитель: Tell what you think of picture №2 using the phrases.

Describe picture №2.

Учитель: One more song of the Beatles by John Lennon “Imagine”. Listen and try to answer the following questions:

  1. What kind of world does the singer ask us to imagine?
  2. What does he say people will/won’t do in this world?
  3. This song was written long time ago. Do you think people have similar hopes today?

IX. Рефлексия

Учитель: We talked about the future today. I’d like you to evaluate your skills what you know, can, do? (Учащиеся оценивают свои знания)

I know - tenses denoting future actions

Conversational formulas for future actions

About the Beatles and some of their songs

I can - speak about future actions and events

Discuss future actions and events using conversational formulas

I do - describe picture using tenses denoting future actions and conversational formulas for future actions

Talk about the future

Учитель: And what information should we give while describing any music group? (Ответы учащихся об алгоритме описания музыкальной группы)

Алгоритм: (был заложен в упражнении на выбор основной информации из текста о группе “Битлз”):

Название группы;

Имя основателя (основателей) группы;

Откуда данная группа (страна, город);

Когда группа стала популярной;

Музыкальный стиль группы;

Время выхода первой пластинки/диска;

Главная идея большинства их песен;

1-2 особенности, отличающие данную группу от многих других.

Учитель: Do you agree with the statesment “I learn English because I want to listen and to understand the songs of “The Beatles”. (Ответы учащихся)

Учитель: H/W. Tell about any music group using our plan.

Учитель: Your marks for today.

Продолжаем изучать будущее время в английском языке. Упражнения отрабатывают все способы выражения будущего времени, поэтому предназначены для учащихся на уровне intermediate (уровень 2).

Будущее время в английском языке. Упражнения (intermediate, уровень 2)

К каждому упражнению предлагается список ситуаций для лучшего понимания, какой способ выражения будущего времени нужно использовать. Эти тонкости необходимо знать на уровне intermediate изучения английского языка. Научившись различать эти ситуации, вы будете легко справляться с тестами по данной теме.

Упражнение 1. Will vs be going to.

  • will
  • be going to

1. I’m ill. I_____________(call) the doctor.
2. — Tim has broken his leg and stays at home. — Sorry to hear that. I _________(visit) him tomorrow.
3. It’s Julia’s birthday today. She’s bought much food. She________ (cook) a lot.
4. — My bags are terribly heavy today. — Really? I ______(give) you a lift.
5. — Do you know Kate’s phone number? — I’ve bad memory for phone numbers, but I ______ (look) for it in my notebook.
6. My uncle has bought bricks. He ___________ (build) a house in the country.
7. — Has he decided how to spend the money? — Yes, he ____________ (buy) a car.
8. — Haven’t you taken my key? I can’t find it. — Just a minute. I ____________ (look) for it.
9. — Jack didn’t pass his exam yesterday. — Oh, what ______he ________ (do)?
10. — There is somebody at the door. — I___________ open.

Упражнение 2. Will vs Shall

A. Will vs Shall.
1. I ‘m tired. I … (go) to bed.
2. … I … (answer) the question?
3. I hope this test … (not to take) long.
4. You … (arrive) in Paris tomorrow evening.
5. Do you think that Diana … (come) to the party tomorrow?
6. I strongly believe that there … (not to be) any wars in the world.
7. Dad … (present) Mag a personal computer, … he?
9. The boy …(remember) this day all his life.
10. If I … (be) free tonight, I … (join) you.

B. Will vs Shall. Употребите один из случаев выражения будущего времени в предложениях. Объясните свой выбор.
1. It’s late. I think I _________(take) a taxi.
2. We don’t know their address. What ______we _______(do) ?
3. Perhaps they ____________(buy) a new house this year.
4. I’m afraid they ___________(not to wait) for us.
5. He ___________(be) fourteen next year.
6. I’m not sure I ____________(find) Jim at the hotel.
7. Everybody thinks they ___________(not to get) married.
8. Do you think it ____________(rain) ?
9.____________ there ____________(be) medicine for every kind of disease in future?
10. When my brother ______________(finish) school, he _______ (go) to college.

Упражнение 3. Употребите один из случаев выражения будущего времени в предложениях. Объясните свой выбор.

  • will
  • Present Simple
  • Present Continuous — запланированное действие в ближайшем будущем: личная договоренность с людьми.

1. We (have) a party next Saturday. Would you like to come?
2. I (not/go) away for my holidays next month because I haven’t got enough money.
3. The concert (start) at 7.30 in the evening.
4. George, is it true that you (get married) next week?
5. The art exhibition (open) on 3 May and (finish) on 15 July.
6. What time … the next train (leave)?
7. Ann, we … (go) to town, … you (come) with us?
8. I (have) lunch with some businessmen next Wednesday.
9. My Uncle John from America (visit) us soon.
10. The examinations (take place) next month as announced.

Упражнение 4. Выберите лучший или единственно правильный вариант выражения будущего времени.

  • will
  • will — спонтанное решение, принятое в данный момент;
  • Present Simple — расписание (поездов, самолетов, автобусов, уроков, лекций, фильмов, и т.п.);
  • will — в сложных предложениях после союзов времени & условия;
  • Present Continuous — запланированное действие в ближайшем будущем: личная договоренность с людьми;
  • be going to — запланированное действие в ближайшем будущем: намерение, план.

1. When (do / will) our classes start tomorrow?
2. The train from Liverpool (arrives / will arrive) at 7.30.
3. I don’t think the train (arrives / will arrive) on time.
4. I (will apologize / apologize) if you (will explain / explain) to me why I should.
5. I (will play / am playing) football tomorrow.
6. I (will promise / promise) I (will phone / phone) my granny.
7. We (will go / are going) to St. Petersburg soon.
8. What time (does / will) the bus arrive in Cardiff?
9. Alec (is going to write / is writing) a letter to his parents in the evening.
10. We are having a party on Saturday night. (Will you come / Are you coming)?

Упражнение 5. Will VS be going to

  • will — действия в будущем, которые мы не можем изменить, констатация фактов;
  • will — предсказание или предположение, основанное на собственном опыте или интуиции;
  • will — спонтанное решение, принятое в данный момент;
  • be going to — запланированное действие в ближайшем будущем: намерение, план.

1. It ____________probably________(not to rain) in Europe.
2. ______you_______(to come) to my house, please?
3. — Why have you got the flowers? — Because I____________(to visit) my teacher.
4. — I invite you to come to the party. — OK. I___________(to bring) my friend.
5. — I____________(to walk) the dog. — Wait a minute, and I___________(to come) with you.
6. I _________probably never_________(to learn) this poem.
7. I_____________(to stop) smoking.
8. — Have you decided what to buy Alex for his birthday? — Yes, I _________(to buy) him a computer game.
9. I love drawing. I____________(to be) a fashion designer.
10. — How about going for a picnic at weekend? — That’s a good idea. I___________(to make) a cake.
11. — What presents do you think people__________(to give) you next Christmas? — I think my father________(to give) me a book. Somebody___________(to give) me perfume. I don’t think anybody___________(to give) me a laptop.
12. — What _______fashion______(to be) like in the year of 2000? — I’m sure people_______(not to wear) long dresses and suits. Clothes________(to be) comfortable and simple.
13. Next century_________(to begin) on the 1st of January.
14. How long____________(to take) you to do the work?
15. John,________ (to do) me a favour?
16. When______you___________(to visit) your grandma? — Probably next year.

Чтобы пользоваться предварительным просмотром презентаций создайте себе аккаунт (учетную запись) Google и войдите в него: https://accounts.google.com


Подписи к слайдам:

Future actions Учитель английского языка МАОУ «Лицей №36» г. Саратова Прохорова Нина Николаевна

Present Continuous tense Употребляется для описания запланированных действий, обычно при наличии договоренности. am is V ing are We are driving to Berlin this weekend.

Present Continuous не употребляется: В случае, когда важно привлечь внимание к факту намерения совершить действие, употребляется оборот be going to. В случаях, когда речь идет о предположении относительно будущих действий, употребляется will или оборот to be going to.

Future Indefinite tense will + V 1 won’t (will not)+ V1 Will________V1…?

Употребляется для описания: Действий или событий в будущем The airport will be the biggest in Europe. Предположений You ’ll have a great time in the Bahamas. I think it ’ll rain soon.

Употребляется для описания: Просьб и предложений We ’ll help you get ready for your holiday. Спонтанных решений I know! I ’ll go to China this summer. It’s cold. I ’ll close the window.

Для образования вежливого предложения с местоимениями I, we используется вопросительная форма Shall…? Shall I drive you to the airport? Shall I read? Shall I turn right here?

be going + V 1 Употребляется для описания: Намерений I’m going to become an explorer when I grow up. Будущих действий, признаки которых очевидны. It’s going to rain, so take an umbrella.

Действий или событий в будущем. The airport is going to be the biggest in Europe .

Present Simple Употребляется для описания действий, которые происходят по расписанию. V 1 (s) don’t (doesn’t) V 1 My plane leaves at six .

Future Perfect tense will have V 3 won’t have V 3 Before, by, by then, by the time, untill /till (в отрицательных предложениях)

Употребляется для описания действия, которое завершится до определенного момента в будущем. We will have finished our course by the end of June.

Future Continuous tense will be Ving

Употребляется для описания Будущего действия в процессе его совершения в определенный момент в будущем. This time next week I ’ll be sunbathing in Sochi. Действии, которое наверняка произойдет в будущем, согласно плану, договоренности. She will be driving to Cheshire tonight.

Употребляется для описания Вежливый вопрос о чьих-либо намерениях на ближайшее будущее. Will you be watching the show tonight?


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Глагол "to have" в будущем времени

Построение предложений с глаголом "to have" в будущем времени: утвердительных, отрицательных и вопросительных с переводом....

Данная разработка предназначена для учащихся 6-11 классов. К ней прилагаются упражнения для закрепления материала....